Bekkenbunnen.no

Etter mer enn 23 års arbeid med undersøkelse, behandling og trening av kvinners bekkenbunn, er jeg fortsatt forbauset over hvor lite kjennskap det er til betydningen av denne viktige og viljestyrte muskelgruppen i kvinnekroppen. Bekkenbunnen inngår ikke i den naturlige læringen om kroppens bevegelsesapparat i oppveksten, og er attpåtil plassert innvendig i bekkenet. Det er derfor ikke så rart at de fleste kvinner først stifter bekjentskap med bekkenbunnen etter svangerskap og fødsel gjennom ordet knipeøvelser. Hva og hvordan de skal knipe, forblir ofte et mysterium. Kunnskap er nøkkelen som åpner uvitenhetens dør, og jeg vil derfor gi deg en enkel innføring i hvordan du skal finne, bruke og ha glede av bekkenbunnen din.  

 

En velfungerende og sunn bekkenbunn gjør at du holder på urin, luft og avføring i aktivitet og hvile. Den støtter organene i underlivet og forhindrer bl.a. fremfall av livmor og skjedevegger. Den gir deg ikke smerter, verken ved samleie eller annen seksuell aktivitet. Jeg skriver om den anspente og svake bekkenbunnen senere i dette kapittelet.

 

Kort fortalt er bekkenbunnen et skålformet, fingertykt muskellag som dekker nedre utgang i bekkenet. Endetarm, skjede og urinrør passerer gjennom de ulike lagene i muskelgruppen, og åpningene er forsterket med ring– og slyngemuskler for å holde tett når du trenger det. Bekkenbunnen oppfører seg som en stram, elastisk trampoline når du beveger deg. Den duver på en måte i takt med kroppen og strammer seg ekstra ved økning av det innvendige trykket i magen, som f.eks nysing, eller støt fra underlaget, som f.eks løping.

 

1) Hvordan finner jeg bekkenbunnen? Området mellom skjede og endetarm kalles perineum. Dette er det stedet utenpå kroppen der du kan se bekkenbunnen trekke seg sammen. Finn frem et speil og sett deg halvveis oppreist med bøyde knær eller på huk. Lukk/snurp endetarmsåpning GODT igjen som om du skal holde igjen mye luft, og legg merke til hvordan perineum trekker seg litt inn i kroppen. Du kan også stoppe urinstrålen mot slutten av vannlating eller legge to fingre på perineum mens du snurper/lukker åpningene igjen og kjenner det lille løftet. Hold lukkefokus på endetarmsåpningen - da aktiviserer du nemlig levator ani, bekkenbunnens hovedmuskel som trekker seg opp og frem innvendig i bekkenet. Hvis du plasserer en til to fingre i skjeden, kan du kjenne at du strammer rundt fingrene sammen med et drag inn i kroppen. Prøv å puste normalt mens du bruker bekkenbunnen. Sete-og magemuskler skal ikke jobbe aktivt, men hvis du føler eller ser en liten stramning nedenfor navlen, er det fordi muskelen Transversus Abdominis, den dype korsettmuskelen, aktiviseres sammen med bekkenbunnen. Dermed får du også en gratis effekt av bekkenbunnstreningen.  

 

2) Hvordan bruker jeg bekkenbunnen? En av de mest effektive måtene å bruke bekkenbunnen på, er å lukke/snurpe endetarmsåpning GODT igjen før du løfter, hoster, nyser eller utfører andre aktiviteter som medfører en stor økning i det innvendige buktrykket. Kvinner med kronisk hoste, allergi med hyppig nysing og mange tunge løft i arbeids-eller småbarnstid beskytter seg selv og forebygger plager ved å bruke bekkenbunnen på denne avvergende måten. Barselkvinner og kvinner med lekkasjeproblemer trenger å trene bekkenbunnen systematisk i tillegg til avvergende bruk.

Gravide kan forebygge urinlekkasje etter fødselen ved å trene bekkenbunnen i svangerskapet.

 

3) Har bekkenbunnen betydning for sexlivet? Forskere er uenige om hvorvidt trening av bekkenbunnen og bekkenbunnens styrke har sammenheng med evnen til å oppnå orgasme, opplevelsen av orgasme eller generell seksuell tilfredsstillelse. Bekkenbunnen er en mangfoldig struktur som også bidrar i seksuell opphisselse ved at øket blodgjennom-strømning, spenning og tykkelse i muskelen øker trykket mot seksuelt følsomme områder i bekkenet, som blir blodfylte og utskiller mer fuktighet. Bekkenbunnen kan kjennes under orgasme som rytmiske sammentrekninger i underlivet. Det er forskning som tyder på at en sterk levator ani, bekkenbunnens hovedmuskel, medvirker til å ”åpne opp” området innerst i skjeden, bak livmortappen, ved samleie. Det samme området beskrives i seriøse sexhånd-bøker som viktig for kvinnens vaginale nytelse såfremt hun er skikkelig tent. Du kan bruke bekkenbunnen aktivt under samleiet ved vekselvis å stramme og slippe rundt penis for å øke nytelsen for partneren din, men for de fleste kvinner er det fortsatt stimulering av klitoris som har størst betydning for seksuell tilfredsstillelse. Kvinners fysiske og psykiske forhold knyttet til nytelse og tilfredsstillelse er kompliserte, og det er først de senere år forskere for alvor har begynt å interessere seg for vårt forunderlige og vidunderlige underliv. Min kliniske erfaring er at fokusering på trening av bekkenbunnen øker kvinners bevissthet om sitt eget underliv. Dette får ofte en positiv betydning for sexlivet, noe som kan gi kvinner ekstra motivasjon til å bli kjent med bekkenbunnen.

 

4) Hvorfor kan jeg få smerter i bekkenbunnen? Bekkenbunnen består av viljestyrte muskler med de samme reaksjonene som f.eks muskler i nakke og skuldre. Du kan dermed få vondt i bekkenbunnen på lik linje med vondt i nakken på grunn av stress eller annen psykisk belastning, såkalte psykosomatiske smerter. Vestibulitt er en sykdom, trolig forårsaket av stress, som gir unge kvinner sterke smerter i underlivet ved samleie. Kvinner som har opplevd ulike former for overgrep er en spesielt utsatt gruppe når det gjelder muskelsmerter i underlivet. Det er heller ikke uvanlig med angst og smerter i bekkenbunnen etter operasjoner i underlivet, f.eks relatert til en kreftdiagnose. Vaginisme er en tilstand som gjør samleiet umulig å gjennomføre fordi bekkenbunnen er for stram til at penis kan passere vaginalåpningen. Du kan påvirke en anspent bekkenbunn ved hjelp av riktig pusteteknikk og lære deg avspenning for å øke blodgjennomstrømningen og senke spenningsnivået. Yoga, Pilates og andre treningsformer som fokuserer på samspillet mellom spenning og pust er velegnet, men i mange tilfeller trenger kvinner med smerter i bekkenbunnen behandling. Det er uansett viktig at du først får klarhet i om underlivssmertene kan skyldes annet enn en anspent bekkenbunn, og er tro mot dine egne følelser av trygghet og egenverd i et seksuelt forhold. 

 

5) Hva kan en svak bekkenbunn føre til? I løpet av svangerskapet øket presset mot bekkenbunnen gradvis frem til den vaginale fødselen der bekkenbunnen strekkes maksimalt, for så å trekke seg sammen igjen etterpå. Noen ganger kan det oppstå rifter i bekkenbunnen og endetarmens lukkemuskel. Det blir derfor ekstra viktig for kvinner å trene opp bekkenbunnen etter fødsel for å forebygge lekkasjeproblemer og ivareta bekkenbunnens viktige støttefunksjon for organene i underlivet.

Vi vet nå at hver fjerde norske kvinner opplever urinlekkasje i løpet av livet, at problemet forverres med alder og at trening hjelper. Bekkenbunnen påvirkes av nedgang i hormonet østrogen ved overgangsalder, så da kan du med fordel bruke lokalt østrogentilskudd i skjeden, også for å motvirke tørre slimhinner. Glidekrem er et annet godt hjelpemiddel. Mange kvinner med urinlekkasje er redd for fukt og lukt, spesielt i forbindelse med samleie. De unngår sex i stedet for å starte med styrketrening av bekkenbunnen. Da bør vi heller si som Ole Brum: Ja takk, begge deler – både sex og styrke!